Ψωρίαση και άθληση

Ψωρίαση και άθληση

Μια υγιεινή ζωή μπορεί να σας βοηθήσει να αποκτήσετε τον έλεγχο της ψωρίασής σας

Η άθληση κάνει καλό σε όλους και σε όλες τις ηλικίες, και για όποιον πάσχει από ψωρίαση το όφελος που προκύπτει είναι ακόμα μεγαλύτερο: ας δούμε γιατί. Η τακτική άσκηση επιφέρει μια σειρά από οφέλη, σημαντικά για τον καθένα, αλλά ακόμα περισσότερο για όποιον πάσχει από ψωρίαση.

Ακολουθούν παρακάτω 3 βασικά οφέλη:

  1. Ο αθλητισμός υποστηρίζει τον μεταβολισμό και βοηθά, μαζί με την κατάλληλη διατροφή, στη μείωση του σωματικού βάρους. Οι ασθενείς με ψωρίαση διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να είναι υπέρβαροι1, και αυτό, πέρα από το ότι ευνοεί τις εξάρσεις της, συνδέεται και με τον κίνδυνο μεταβολικών παθήσεων, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης1. Συνεπώς, είναι προφανής η σημασία της στήριξης του μεταβολισμού και η διατήρηση υγιούς βάρους για τη διαχείριση της ψωρίασης στην καθημερινή ζωή.
  2. Ο αθλητισμός βελτιώνει την καρδιαγγειακή λειτουργία. Αυτοί που πάσχουν από ψωρίαση έχουν, σε σχέση με τον υγιή πληθυσμό, μεγαλύτερο κίνδυνο καρδιαγγειακών επιπλοκών, κίνδυνος που μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω από την έλλειψη σωματικής δραστηριότητας1. Η σωματική άσκηση είναι, λοιπόν, χρήσιμη για να μειωθεί η γενικευμένη φλεγμονή και ως εκ τούτου να μειωθούν οι εκδηλώσεις της ψωρίασης και επομένως και ο καρδιαγγειακός κίνδυνος1.
  3. Ο αθλητισμός μειώνει το στρες. Η άσκηση επιτρέπει στο σώμα μας να αυξήσει την παραγωγή των ενδορφινών, των νευροδιαβιβαστών που βελτιώνουν τη διάθεση και την ενέργεια, μειώνοντας έτσι το στρες, έναν από τους παράγοντες που είναι υπεύθυνοι για τις ψωριασικές εκδηλώσεις.
Για όλους αυτούς τους λόγους είναι σαφές, γιατί για κάποιον που πάσχει από ψωρίαση, συνιστάται πάντα μια αθλητική δραστηριότητα, εκτός κι αν υπάρχουν διαφορετικές συστάσεις από μέρους του θεράποντος γιατρού. Παρά το γεγονός αυτό όμως, φαίνεται ότι όσοι πάσχουν από αυτή την πάθηση τείνουν να μειώνουν την σωματική δραστηριότητα, πιθανώς είτε για λόγους σωματικούς (πόνος, κνησμός) είτε ψυχολογικούς: αιτίες απολύτως κατανοητές, αλλά που μπορούν να ξεπεραστούν μέσα από μια σειρά καλών πρακτικών.

2 βασικοί κανόνες

  1. Αν θέλετε να αρχίσετε ή να ξαναρχίσετε να αθλείστε, αρχικά ζητήστε τη συμβουλή του γιατρού σας για να καταλάβετε αν η δραστηριότητα που σας ενδιαφέρει είναι κατάλληλη για την κατάστασή σας και μετά ξεκινήστε σιγά σιγά, χωρίς υπερβολές, προσπαθώντας πάντα να κάνετε αυτό που σας αρέσει με τον σωστό τρόπο και στον σωστό χρόνο.
  2. Όποια κι αν είναι η αθλητική δραστηριότητα που επιλέξατε, μην ξεχνάτε να ενυδατώνεστε: η πρόσληψη κατάλληλης ποσότητας υγρών κατά την άσκηση θα σας βοηθήσει πράγματι να προλάβετε την αφυδάτωση. Ιδίως το καλοκαίρι προγραμματίστε την σωματική άσκηση νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα, έτσι ώστε να αποφύγετε τις υψηλές θερμοκρασίες.

3 ειδικές συμβουλές

  1. Συνδυάστε ένα άθλημα σε ανοιχτό χώρο με ένα σε κλειστό: τα αθλήματα σε ανοιχτό χώρο (τένις, τζόκινγκ, ποδηλασία …) επιτρέπουν τον συνδυασμό αερόβιας άσκησης, που βελτιώνει την καρδιαγγειακή λειτουργία, με την έκθεση στον ήλιο, που είναι γενικά χρήσιμη για κάποιον που πάσχει από ψωρίαση. Και όταν δεν είναι δυνατό να είστε σε εξωτερικό χώρο, η δραστηριότητα σε κλειστό χώρο θα σας διατηρήσει σε φόρμα.
  2. Αποφύγετε τον κίνδυνο τραυματισμών: η ανησυχία σχετικά με την σωματική άσκηση ορισμένες φορές συνδέεται με πραγματικούς κινδύνους, όπως για παράδειγμα πιθανά τραύματα, που μπορούν να οξύνουν εκ νέου τις βλάβες ή να προκαλέσουν καινούριες (σύμφωνα με το γνωστό “φαινόμενο του Koebner”). Για να προλάβετε αυτόν τον κίνδυνο, αρκεί να αποφύγετε τα πολύ έντονα σωματικά αθλήματα, όπως πυγμαχία, πάλη, πολεμικές τέχνες.
  3. Διαλέξτε τα σωστά ρούχα: ο ιδρώτας και η τριβή με λάθος υφάσματα μπορούν να φέρουν στο δέρμα το ίδιο αρνητικό αποτέλεσμα του τραύματος. Για αυτό συνιστάται να ντύνεστε με άνετα ρούχα, με φυσικά υφάσματα, για να μειωθεί ο κίνδυνος της τριβής. Στις περιοχές που υποβάλλονται πιο πολύ στην τριβή, μπορούν να χρησιμοποιηθούν λιπαντικές ουσίες, όπως η βαζελίνη, που όχι τυχαία, χρησιμοποιούνται και από τους μαραθωνοδρόμους.

4 οδηγίες για όποιον αγαπά το κολύμπι

Αν αγαπάτε το κολύμπι, θυμηθείτε ότι σε κάθε εποχή μπορεί να είναι ευχάριστο και να επιφέρει οφέλη, αλλά πρέπει να γίνεται με προσοχή, κυρίως λόγω κινδύνου εμφάνισης ερεθισμών από το χλώριο, ή μολύνσεων και φλεγμονών. Ορίστε 4 οδηγίες που πρέπει να λάβετε υπόψιν σας:

  1. 1. Αποφύγετε το μπάνιο στην πισίνα, αν έχετε μολυσμένες ανοιχτές πληγές.
  2. Το χλώριο της πισίνας και το αλάτι του θαλασσινού νερού μπορούν να προκαλέσουν ερεθισμούς και να ξηράνουν το δέρμα: μόλις βγαίνετε από το νερό, κάντε αμέσως ντους, ξεβγάζοντας προσεκτικά όλο το δέρμα και, αφού σκουπιστείτε απαλά, εφαρμόστε την συνήθη σας ενυδατική κρέμα.
  3. Για να προστατέψετε το δέρμα που έχει πληγεί από την ψωρίαση, προτού μπείτε στο νερό, μπορείτε να εφαρμόσετε στις ψωριασικές πλάκες ένα λεπτό στρώμα βαζελίνης ή ελαίου.
  4. Όσον αφορά στα λουτρά, θυμηθείτε ότι η θερμότητα μπορεί να επιδεινώσει τον κνησμό και την απολέπιση: περιορίστε επομένως, είτε σε συχνότητα είτε σε διάρκεια, τα μπάνια σε πολύ ζεστό νερό.

Βιβλιογραφία

1.Wilson PB et al., Psoriasis and physical activity: a review. JEADV 2012, 26, 1345–1353.
2.Torres Tet al., Levels of physical activity in patients with severe psoriasis: a cross-sectional questionnaire study. Am J Clin Dermatol. 2014 Apr;15(2):129-35.

Αρχή σελίδας